En ordbrukares bekännelse

Allt kan sägas långt
allt kan också sägas kort
välj dina ord väl

Jag har nog varit en massiv Ordbrukare i hela mitt liv. Som individ, i min yrkesroll, som politiker och som skribent.
Ändå blev jag i 15-16årsåldern fascinerad av den japanska haikudiktningen. Möjligheten att säga något klokt, vackert eller väsentligt i 5 plus 7 plus 5 stavelser. Med åren och antalet förbrukade, ja, nästan utslitna, ord har fascinationen bara ökat och de senaste 15-20 åren har jag alltmer prövat och testat formen.
Lite är det som matematikens, fysikens och kemins språk. Det man vill säga renodlas och reduceras utan att, förhoppningsvis, budskapet blir otydligt. Skillnade är naturligtvis att de vetenskapliga formlerna inta kan tolkas på annat sätt, om man kan språket. Haikun däremot ger en större frihet för egna tolkningar och upplevelser. Dikten ger bara ramen, tavlan väljer man själv.

Ordbrukare - jag? OK då, men haikun är här för att stanna. Ja, kanske snarare återkomma!

Kommentarer
Postat av: Eric

Lägg gärna upp fler haikudikter, du har talang =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback