Läss, mäss och säss?

Känner ni igen orden? Ja, mäss kanske, ni vet, där militärer käkar, men de andra?
Ett lås, flera lås. En mås, flera måsar. En sås, flera såser. Men en gås flera gäss. Borde det inte vara gäss, läss, mäss och säss?
Eller ta en etta, flera ettor och fortsätt sen. Upp till och med tolv går det bra, men flera trettonor? Knappast . Det går med tjugor, sen sedlarna gjordes om, men man sa aldrig "jag har fyra femtior". Hundrakronorssedlarna har alltid varit hundringar. Dags för en flundra, flera flundringar? Nej, jag vet, man sa aldrig en hundra.
Ändå, det är svårt att inte låta bli att fundera över språk och ordbildningar ibland. Ett språk är ju alltid föränderligt, dels för att det alltid behövs nya ord och nya uttryck för nya företeelser, dels för att vi med dagens teknik och kommunikation möter så många influenser.
Jag tror, att det var Albert Einstein som sa att goda matematiker sällan blir bra språkmänniskor, eftersom de alltid söker en logik i förvirringen. Kanske är det tvärtom också, eller så är det ologiska språkare som förnyar matematiken!
Jag hoppas ni får en skön dag med många funderingar!

Bappe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback